Noticias
  • 'A la contra', per Ferreres 07/03/2025
  • 'De fit a fit', 07/03/2025
  • Joana Cera obre un oasi tel·lúric al bell mig de Madrid
    L'exposició de Joana Cera (Barcelona, 1965) que la Fundació Vila Casas ha organitzat al Centre Cultural Blanquerna és tota una sorpresa i un oasi. Enmig de Madrid, els treballs d'aquesta artista evoquen la natura i els sabers ancestrals amb símbols entre els quals hi ha el sol i la serp. Les escultures i les instal·lacions exposades recorden una certa idea d'alquímia, com si estiguessin entre aquest món i un altre, o si es poguessin transformar d'un moment a l'altre. Els treballs de Cera, que es defineix com una artista conceptual, estan amarats d'una mística molt personal. "En l'obra de Joana Cera hi trobem la voluntat de superar els dualismes per assolir una síntesi", afirma Natàlia Chocarro, la directora de projectes externs de la fundació i la comissària de la mostra, a la inauguració de la qual ha assistit la consellera de Cultura, Sònia Hernández Almodóvar. "Una síntesi entre el que és humà i el metafísic, entre el tel·lúric i el còsmic, el físic i l'intangible", subratlla.
  • Aquestes són les empreses més contaminants del món
    Les emissions han d'haver caigut un 45% el 2030 si es vol complir l'Acord de París per garantir l'escalfament global per sota dels 1,5 °C, respecte a la temperatura preindustrial. Malgrat que hi ha països que han aconseguit reduir les seves emissions –com la Unió Europea–, l'últim any s'han augmentat les emissions globals. Part de la responsabilitat d'aquesta tendència mundial la tenen les grans companyies, que lluny de reduir les emissions les han augmentat i han arribat a representar el 78,9% de les emissions del 2023 –l'últim any en què hi ha registres.
  • "Deixo la direcció del Bòlit per no participar en l'estructura de la burocràcia"
    Aquest mes de maig Ingrid Guardiola (Girona, 1980) tancarà la seva etapa com a directora del Bòlit Centre d'Art Contemporani de Girona. Ho farà després de quatre anys molt intensos i profitosos, en què ha tirat endavant un munt d'exposicions i activitats sobre diferents temes candents de la societat contemporània, sempre exposant peces interessants i amb una línia discursiva molt crítica i potent. Malgrat els resultats inequívocament positius, Guardiola ha decidit no optar a la renovació: esgotada per la burocràcia, els tràmits i la paperassa ingent amb la qual ha de lidiar dia a dia, prefereix apartar-se, almenys durant un temps, de la gestió al capdavant d'una institució pública d'aquesta envergadura. Els seus últims mesos com a directora del museu d'art contemporani gironí coincideixen amb la publicació del seu segon assaig, La servitud dels protocols (Arcàdia), en què reflexiona, amb contundència però sense fatalisme, sobre com el sistema de regles, convencions, pautes i algoritmes deter