Noticias
Friccions entre turistes i barcelonins
El periple dels autobusos 24 i V19 de Barcelona és una mostra, un exemple dels problemes de les friccions que pot causar el turisme massiu a la ciutat de Barcelona. Són dos autobusos que fan recorreguts clau, perquè en alguns trams tenen poques o cap alternativa, sobretot aquest estiu, amb un tram central de la L4 aturat per obres. Però a la vegada també són els autobusos que molts turistes fan servir per anar al Parc Güell i al mirador de la bateria antiaèria del turó de la Rovira, un lloc de pelegrinatge instagramer mal anomenat "els búnquers del Carmel". I és en espais com aquests dos autobusos on la convivència entre ciutadans i visitants es fa més complicada. Els testimonis més directes d'aquesta situació –i també unes de les víctimes– són els conductors dels vehicles que fan aquests recorreguts. Sovint es converteixen en informadors, guies turístics, mediadors i vigilants. Es veuen obligats a fer feines que no els pertoquen per intentar garantir una mínima convivència al transport pDe Noruega al Tibet: els altres camins de Sant Jaume
Ja no necessites una fe extrema per començar una ruta de pelegrinatge; només cal deixar-se portar pel camí i tenir ganes de caminar amb un propòsit: allunyar-se del soroll, retrobar-se amb el silenci i, sobretot, gaudir de cada passa. El pelegrí del segle XXI potser ja no busca miracles, però sí calma i connexió. Per això cada cop més persones s'animen a recórrer rutes antigues amb ulls nous, no tant per arribar a un santuari sinó per viure l’experiència del trajecte, perquè, una vegada més, el viatge és el camí.“Les ajudes a l’agricultura no haurien ni d’existir; als pagesos ens haurien de pagar el preu just”
Enmig d’un niu de carreteres, polígons industrials i nuclis urbans densament poblats de l’àrea metropolitana de Barcelona, hi ha un refugi agrícola amb una masia custodiada per la Blanqueta, una gossa dormilega. Des del jardí de Can Jornet, on la família Duñach viu des del segle XVII, el cant dels grills queda ofegat periòdicament pel brunzit dels pneumàtics que freguen l’asfalt. Des que el seu oncle va morir fa tretze anys, el Santi Olivé Duñach viu a la casa i en cultiva les terres. Però, tot i que el seu besavi va comprar la finca on havien treballat sempre a principis del segle XX, no n’és propietari, ni tan sols el masover. “No puc demanar cap préstec o hipoteca perquè això no és meu”, lamenta.El Gamper en directe: Barça - Como
Càmeres amb IA al cap de Creus per controlar si es fan festes als vaixells
S'han acabat les festes en vaixells al cap de Creus i les rutes en motos aquàtiques: la intel·ligència artificial vigilarà que no es produeixin. Aquest estiu, el parc natural ubicat a l'Alt Empordà disposa, per primera vegada a la seva història, d'un Pla rector d'ús i gestió (PRUG) en l'àmbit marítim. Després d'anys de demores, la Generalitat de Catalunya finalment va aprovar al maig el decàleg de normes de navegació pròpies que han de regular quines activitats estan permeses (i en quines condicions) en les prop de 3.000 hectàrees de superfície marina d'aquest entorn natural protegit.