01/02/2020



Noticias
  • L'entrenador gallec que ja parla català en només cinc mesos
    Cinc mesos després del seu fitxatge pel Bàsquet Girona, Moncho Fernández comença a utilitzar el català a les rodes de premsa. L’entrenador gallec ha completat una adaptació molt ràpida, tant al club com a la ciutat. A més, els resultats esportius l’han acompanyat i l’equip gironí té a prop la permanència a la Lliga Endesa, tot i que encara l’ha de lligar.
  • «Les últimes paraules que vaig poder dir a la meva mare van ser a través d'un 'walkie-talkie'»
    Sala Augusta, el primer dels dos poemes –emocionants i escruixidors– que conté el nou llibre de Sebastià Alzamora (Llucmajor, 1972), comença amb una pantalla de cinema on es projecta la imatge d'un vaixell amarrat al port de Palma. El feix de llum proposa un viatge fins a l'esclat de la Guerra Civil Espanyola. El lector no triga a saber que aquell vaixell, el Jaume I, va ser convertit pels falangistes en presó durant unes setmanes de 1936. També el cinema on es projecta la pel·lícula havia estat, durant la guerra, "una presó per tancar-hi els rojos", coneguda amb el nom de Can Mir, perquè era propietat d'una família de falangistes que portava aquest cognom.
  • La vida és xula un altre cop? El gir de Desigual per evitar la desaparició
    "Mai hauria pensat que acabaria portant Desigual". Estampant-la en una samarreta blanca bàsica, la cadena de moda catalana ha convertit aquesta frase, que podria semblar una crítica, en la bandera de la seva transformació. La companyia fundada pel suís Thomas Meyer a Barcelona ha viscut una dècada convulsa i de declivi econòmic des del punt més àlgid dels seus resultats el 2014, quan facturava gairebé 1.000 milions d'euros i tenia una xarxa de 526 botigues arreu del món. Deu anys més tard, Desigual és una marca més petita –el 2024 va ingressar 332 milions d'euros, una tercera part respecte al seu pic– i amb pràcticament la meitat d'establiments –ara en té 282– que ha fet un gir per intentar adaptar-se als gustos dels clients més joves i tornar a la rendibilitat.
  • Superdiumenge electoral a Europa (que preocupa a Brussel·les)
    De Varsòvia a Lisboa, passant per Bucarest, milions d’europeus estan cridats aquest diumenge a les urnes per decidir el rumb polític de Romania, Polònia i Portugal. Aquest superdiumenge electoral se celebra enmig de fortes tensions geopolítiques, comercials i econòmiques al continent, a causa de l'amenaça russa i de la guerra comercial declarada pel president dels Estats Units, Donald Trump. Brussel·les es manté a l'espera, sobretot de saber si Bucarest farà un gir cap a l’extrema dreta.
  • Festival Maleducats, hem de parlar
    Diuen que el diable està en els detalls. Per això la mala gestió dels detalls pot espatllar esdeveniments a priori prou interessants com el Festival Maleducats que es va celebrar dissabte al Parc del Fòrum. Impulsat el 2022 per Lildami a Terrassa i ara organitzat per la promotora The Project a Barcelona, el reclam principal d'aquesta edició era Estopa, un grup que no acostuma a actuar en festivals i que va oferir dues hores de repertori antològic davant 15.000 persones, segons les dades facilitades per l'organització. També hi havia la colomenca Queralt Lahoz —sempre impactant en directe—, la sabadellenca Santa Salut, el terrassenc Lildami, els andalusos Pepe y Vizio i els extremenys Sanguijuelas del Guadiana, la banda de "la Sibèria extremenya" que ha debutat amb un àlbum que sintetitza el llegat d'Estopa i Extremoduro en cançons obertes a influències internacionals com Vampire Weekend, tal com passa a la notable 100 amapolas.