Noticias
Paraula de guàrdia civil (t’ho juro, nen, t’ho juro)
El tinent coronel Antonio Balas té un aptònim sonor i coherent gràcies al seu cognom bel·licós, però el cert és que la Unitat Central Operativa (UCO) que dirigeix no ha aconseguit encertar encara el fiscal general de l’Estat. El cos armat no ha aportat cap prova directa de la presumpta filtració del correu que afecta la parella d’Isabel Díaz Ayuso, així que les declaracions se centren en convenciments, inferències, deduccions i altres figures retòriques. Però dels investigadors policials no esperem que ens donin el gat d’opinió, sinó la llebre dels fets. El problema és que el sistema mediàtic afí ja s’encarrega prou d’assaonar el pobre felí perquè sigui menja digerible. I, així, tenim El Mundo titulant ben gros a portada: “L’UCO despulla García Ortiz: «Dominava tot el procés»”. Despulla. "Tariro-tariirooo", que diria La Trinca. Però en realitat el que va passar a la jornada anterior va ser tot el contrari: l’UCO va ser incapaç de mostrar els fets que permetrien brandar
'Mr. Scorsese': una docusèrie esplèndida per aprofundir en un dels grans noms del cinema contemporani
Cap altre director de la història ha demostrat la seva passió pel cinema amb la generositat de Martin Scorsese. El responsable de Taxi Driver apareix en incomptables homenatges de tota mena dedicats a altres cineastes, i ha firmat dues sèries imprescindibles al respecte, Un viatge personal amb Martin Scorsese a través del cinema nord-americà (1995) i El meu viatge a Itàlia (1999). A més, encapçala The Film Foundation, una institució que es dedica a la recuperació del patrimoni cinematogràfic i que ja ha restaurat més de 900 títols d'arreu del món. Scorsese ha parlat molt dels autors que l'apassionen. Però ens faltava una sèrie que expliqués per què ell és un nom clau, no només del cinema, sinó també de la cultura contemporània.
Els E-Car, l’alternativa europea per salvar el cotxe elèctric
L’estratègia d’electrificació dels principals fabricants europeus no ha estat la més encertada, atesos el volum de vendes de vehicles elèctrics, l’encariment del producte final i l’escenari d’inestabilitat política global. Un estudi de Jato Dynamics apunta que entre els anys 2019 i 2023 es van deixar de vendre més de 3,3 milions de cotxes a Europa per manca de capacitat econòmica, en un context d’encariment progressiu dels nous models que ha afectat, de manera nuclear, les marques generalistes com Renault, Fiat, Citroën o Seat, per exemple.
L’estratègia a la desesperada de Putin per aturar els drons ucraïnesos
A la regió de Volgograd, l’antiga Stalingrad, el pare Ievgueni Karavàiev fa una pregària diferent aquest matí de novembre. S’ha desplaçat fins a la refineria que Lukoil té als afores de la capital i, carregat amb una icona de la Mare de Déu, resa una oració per protegir la planta dels drons ucraïnesos. Pocs dies abans, aquestes instal·lacions havien patit un nou atac, el catorzè en menys d’un any.
"Per què els catalans tenim una relació d'amor-odi amb conduir pel carril del mig?"
Albert Pijuan ha fet 40 anys en plena forma creativa: ha guanyat el Crexells amb la seva última novel·la, La Gran Substitució (Angle, 2024); ha coescrit, amb Victoria Szpunberg, una de les sensacions teatrals de la temporada, La tercera fuga, estrenada al TNC, i ara mateix treballa en dues obres escèniques més, l'adaptació de Permagel, d'Eva Baltasar, i una història ambientada en un restaurant. Aquesta tardor, a més, acaba de presentar Pel carril del mig (La Segona Perifèria, 2025), una "peça única, fundacional i radical d'assaig polític-viari", segons es pot llegir a la contracoberta del volum, o també una proposta textual divertida i extrema narrada per Felip Roda, un eixelebrat de poble que aspira a aconseguir que els conductors catalans redueixin la velocitat al màxim permès mentre ocupen el carril del mig d'una autopista o una autovia amb finalitats martirològiques.
17/12/2019 