Noticias
Espanya, el país on el sistema electoral més beneficia la dreta
No apareix de forma explícita en la Constitució espanyola del 1978, però el marc electoral establert per reial decret el 1977 i consolidat per la llei orgànica del règim electoral general (LOREG) ha marcat d’allò més la política espanyola i catalana. A diferència del que fan un centenar de constitucions d’arreu del món, l’espanyola inclou pocs detalls sobre el sistema electoral: que el Congrés ha de tenir entre un mínim de 300 i un màxim de 400 escons (en té 350 des del 1977), que la circumscripció electoral ha de ser la província, que cada una haurà de tenir “una representació mínima inicial i distribuirà els altres en proporció amb la població” i que la forma de triar els diputats es farà amb “criteris de representació proporcional”. La LOREG va consolidar el 1985 que a cada província li correspon un mínim inicial de dos escons i que la fórmula d’Hondt seria la utilitzada per repartir-los.
L'aeroport del Prat es blinda amb controls per entrar a les terminals
Molt abans d'arribar al control de seguretat habitual, a les portes de la terminal, es forma una llarga cua de passatgers que no entenen per què no poden accedir. Uns agents de seguretat privada demanen els bitllets a tots aquells que volen entrar a l'aeroport del Prat. Es tracta d'una nova mesura que Aena acaba de posar en marxa per controlar millor qui accedeix a l'interior de la infraestructura al llarg de tot el dia, segons ha pogut saber l'ARA.
De Geòrgia fins a Catalunya, així ha evolucionat la pesta porcina els últims vint anys
Fins a la setmana passada, feia trenta anys que no es detectava pesta porcina africana (PPA) a l'Estat. El brot a Catalunya ja ha provocat 13 casos positius entre porcs senglars del Parc Natural de Collserola, però el seu origen segueix sent una incògnita. La hipòtesi inicial que el virus havia arribat a casa nostra a través d'una mostra de carn contaminada ha perdut força en les últimes hores, perquè el govern espanyol sospita que hauria sortit d'un centre de recerca que estudia la malaltia i ha obert una investigació per esclarir-ho. La clau aquí és la seqüenciació del virus, és a dir, la identificació de quines són les mutacions genètiques darrere d'aquest patogen, com una mena de DNI que el fa únic. Segons el ministeri d'Agricultura, els resultats de l'anàlisi indiquen que les variants genètiques del virus que ha provocat el brot català s'assemblen més a les que van començar a circular a Geòrgia el 2007 –que s'utilitzen habitualment als centres de recerca– que les que actualment afe
L'artista que ho peta amb el nou himne del Girona
“No sabia que estava sonant a Montilivi”, reconeix, amb sorpresa, Javier Parra (Vitòria, 2000). O, més ben dit, Vaskan, un DJ i productor de música electrònica que va reversionar l'himne del Girona coincidint amb el segon ascens a Primera, l’any 2022. Vaskan és conegut per transformar clàssics espanyols i mundials en hardstyle, els quals sumen més de 50 milions de reproduccions a tot el món.
Un poc més de cirurgia fiscal fina, per favor
En el tema de la fiscalitat és molt fàcil fer demagògia. Per una banda, ningú vol pagar impostos voluntàriament, malgrat saber que si tots ens hi neguem, probablement, tots hi acabarem perdent. Per altra banda, les coses a vegades són prou embolicades a causa de la mateixa legislació que volent afinar esdevé molt complexa, i al final alguns analistes opten per una simplificació que serveix per argumentar a favor de la supressió. Sovint ho fan argumentant abaixar els braços davant del dúmping fiscal autonòmic, oblidant l’existència de l’impost estatal. I a vegades, hi rau algun interès ocult, ja que pel bé de l’economia són propostes que beneficien sempre les classes més poderoses. Per exemple, des de la idea que els impostos són confiscatoris, es demana l’abolició de l’impost sobre el patrimoni, sense més consideracions respecte de la globalitat de la fiscalitat en renda i riquesa, renda del treball i del capital, o de patrimonis productius i no productius, quan de fet en renda i pa
25/07/1993 