Noticias
  • "Aquesta és l'aposta esportiva més forta que es podia fer als Pirineus"
    El 2021, en plena pandèmia i amb els estudiants amb mascareta, començava la seva aventura l’INEFC Pirineus a la Seu d’Urgell amb un acte al Parc Olímpic del Segre. Un centre que naixia perquè els estudiants poguessin ser allà on toca: al territori. Uns 40 estudiants, la major part noies, iniciaven els estudis d’un grau de ciències de l’activitat física i l’esport especialitzat en esports de muntanya i riu, un grau del qual van graduar-se ara fa pocs mesos, aquest 2025. "La feina feta ha estat increïble, però teníem el problema de no tenir un centre on estudiar, ja que havíem de fer servir instal·lacions municipals", diu Sílvia Puigarnau, la directora del centre.
  • L'exèrcit israelià s'enfronta amb els seus límits a Gaza
    L’exèrcit israelià avança sobre la Franja de Gaza, però no ho fa fàcilment. Des que van començar les operacions terrestres a Ciutat de Gaza, Sheikh Radwan i Tel al-Hawa, els tancs i els soldats s’enfronten amb carrers destruïts, edificis reduïts a runa i una xarxa de túnels que converteix cada moviment en una aposta arriscada. Les milícies palestines no cedeixen, i obliguen la infanteria a maniobrar amb cautela. Centenars de milers de persones han estat desplaçades per la força, i la ciutat és a la vora de la catàstrofe: sense electricitat, amb aigua limitada i subministraments mèdics gairebé esgotats. L’Organització Mundial de la Salut alerta d’un augment de morts per inanició i malnutrició, que ja superen les 435 persones, inclosos 147 infants. Unes 700.000 persones continuen a Ciutat de Gaza i al nord de la Franja, malgrat les ordres d'evacuació dictades per Israel.
  • "La placenta ens pot ajudar a preveure si algú naixerà amb autisme"
    Alex Tsompanidis (Atenes, 1991) és investigador del Centre de Recerca de l'Autisme de la Universitat de Cambridge i una de les veus més prometedores en el camp del neurodesenvolupament. Després d'estudiar medicina a Grècia, Tsompanidis va començar un doctorat a la prestigiosa universitat anglesa amb l'objectiu d'intentar comprendre millor el trastorn de l'espectre autista (TEA). La seva tesi va rebre el reconeixement de la Societat Internacional per a la Recerca de l'Autisme i la revista Spectrum l'ha destacat com un dels 40 millors investigadors d'autisme menors de quaranta anys. Ara segueix investigant per millorar la vida de les persones amb TEA, que estudia amb una mirada global i posa el focus en la placenta, que creu que és al centre del neurodesenvolupament i l'evolució dels humans.
  • Quants professors cauran pel camí?
    Com a pare i docent, l’inici del nou curs escolar em genera preguntes de les quals no tinc clares les respostes. Per exemple, els alumnes recordaran res del que van aprendre al tornar de les vacances? Aconseguirem que les classes siguin alguna cosa més que passar-s’ho bé? Voldran aprendre quan ho tenen tot a l’abast d’un clic? Sabrem inculcar-los la cultura de l’esforç i la necessitat d’interpretar, memoritzar i adquirir conceptes nous? Tindrem les famílies del nostre costat o ens miraran amb recel quan reclamem els nostres drets? Aconseguirem que la burocràcia no esgoti l’energia del professor i que aquest es pugui concentrar en el progrés de l'alumne?
  • La IA i el món real encara no es parlen
    Vivim envoltats de promeses sobre com la intel·ligència artificial (IA) revolucionarà les nostres vides. Cada dia apareixen nous xatbots que afirmen entendre'ns millor que nosaltres mateixos, assistents virtuals que prometen anticipar-se als nostres desitjos i algorismes que, suposadament, ens facilitaran l'existència fins a límits inimaginables. La retòrica és seductora: estem a les portes d'una era en què les màquines pensaran per nosaltres i automatitzaran fins al més petit detall de la nostra quotidianitat.