Noticias
El quadre més car de la història que ha pintat mai una dona
L'autoretrat surrealista El somni (El llit) de la pintora mexicana Frida Kahlo s'ha convertit en l'obra més cara de la història pintada per una dona al ser subhastada per 54,7 milions de dòlars (47,4 milions d'euros) a la casa Sotheby's de Nova York. Ha superat la nord-americana Georgia O'Keeffe, de qui s'havia venut a subhasta l'obra Jimson weed / White flower No. 1 el 2014 per 38,5 milions d'euros. La tercera pintora del podi és la mateixa Kahlo: el quadre Diego y yo es va vendre el 2021 per 30 milions. La pintora viva més cotitzada a subhasta és la sud-africana Marlene Dumas.
De la llavor a l'unicorn: 15 anys de boom de les 'start-ups'
El 2010, fa 15 anys, la paraula start-up encara no formava part del nostre diccionari quotidià. O, almenys, no a Catalunya. De fet, a l'ARA, no va començar a aparèixer amb freqüència fins a l'any 2013, una evidència que el boom de les empreses emergents tecnològiques s'estava coent, però encara no havia esclatat. Els primers informes oficials que tenim a Catalunya, de la mà d'ACCIÓ –l'agència per a la competitivitat de l'empresa de la Generalitat– daten del 2016 i ja situaven el Principat com una regió líder a Europa en creació de start-ups i amb un potencial creixent per atraure inversió i talent internacional. En aquell moment, n'hi havia més de 1.000. L'any 2025, ACCIÓ en compta ja unes 2.300, xifra de rècord i que s'ha incrementat un 9% en un any, un ecosistema que dona feina a 22.840 persones i genera un volum de negoci de 2.330 milions d'euros.
Sense servei a la R3 de Rodalies per segon dia consecutiu
Segon dia consecutiu de problemes a la R3 de Rodalies. Els usuaris que aquest matí han intentat desplaçar-se amb aquesta línia de Renfe, qie creua la Catalunya central, s'han trobat que estava tallada des de l'inici del servei per un problema a la infraestructura que gestiona Adif.
"A cada ‘reel’ que té èxit, algú et diu «háblame en cristiano»": parlen els 'influencers' del català
Els joves i les xarxes són dos dels àmbits en què el català està patint un retrocés més accentuat. Només un 25% de joves es declara catalanoparlant, una xifra que puja al 40% si hi sumem els que s’identifiquen com a bilingües, segons l’última Enquesta a la Joventut de Catalunya. Els canvis d’hàbits culturals hi té a veure. La cultura dels joves és cada vegada més virtual i no trepitgen els àmbits tradicionals sobre els quals l’administració havia pogut incidir amb polítiques públiques afavoridores del català: el 70% de joves no va al teatre, el 50% no va a museus ni a concerts i el 30% ni tan sols mira la televisió, segons una enquesta d’Òmnium Cultural. L’Ajuntament de Barcelona ha inaugurat aquest dijous la Casa de la Creació Digital en Català per focalitzar esforços en aquests dos àmbits: joves i xarxes. Però què en pensen ells, els influencers del català, sobre la situació de la llengua? Hem parlat amb alguns dels noms especialitzats més influents del moment en tot el
L'hegemonia d'OpenAI es comença a esquerdar
El panorama tecnològic del segle XXI s’ha construït amb una mentalitat d'“el guanyador s’ho endú tot”. Aquesta va començar amb el quasi monopoli del Windows de Microsoft a finals dels anys 90. Des de llavors, Google –propietat d’Alphabet– ha acaparat les cerques a internet i Amazon s’ha convertit en el rei del comerç electrònic. Meta també ha estès les seves xarxes socials arreu del planeta, tot i que el 18 de novembre un jutge de Washington la va salvar de la humiliació de ser declarada formalment un monopoli.
24/09/1903 